רוטב טריאקי הום מייד

עם הכנת הרוטב הזה, שהוא מעין ציר נפלא של טעמים, עולם חדש נפתח בפניי.

כפי שכתבתי לכם בימים הראשונים של הבלוג, אני מרבה להשתמש ברוטב טריאקי, אך מעולם לא טרחתי להכין כזה בעצמי. "בשביל מה ללכת לשם?" חשבתי,  הרי אני משתמשת בטריאקי משובח (עליו סיפרתי לכם בפוסט של הסלמון בטריאקי עם טוויסט) ואין צורך להכניס סיבוכים מיותרים לחיי.

אז הנה אני עושה זאת, שימו לב: טעיתי.

ביס אחד מהסלמון בטריאקי של ניר (שסיפרתי לכם על כישרונו במטבח כבר במתכון הזה) וידעתי שעליי לקבוע איתו דייט במטבח. לאחר שהבנתי כי אותו רוטב טריאקי (בגרסה הדלילה שלו) מככב גם בטרטר האסייתי הטעים שלו (ולמזלכם הוא ממש בקרוב יגיע אליכם 😀), החלטתי שעליי ללמוד את הנוסחה.

הייתי נחמדה ונתתי לניר לבחור את הזמן הנוח ביותר עבורו שאשתלט על מטבחו ואקדח במוחו (מלשון קידוח, כן?). נבחר המועד, הגעתי עמוסה בשקיות, במחברת הזהב שלי (הכי אולד סקול שלי) והמון מצב רוח ויצאנו לדרך. באותו בוקר קסום (שנקטע על ידי גיחה של שנינו לטקס פסח של הבכורות שלנו בבית ספר) יצאתי עם ארבעה (כן 4!!!) מתכונים מצוינים בניחוח אסייתי (הטעמים האהובים ביותר על ניר, שאשף גם באיטלקי ומה לא.. אבל על זה שמנו דגש הפעם). חלקם מסובכים יותר, חלקם פחות – אבל מה שבטוח, את כולם אטפטף לכם בחודשים הקרובים. האמינו לי, לא תתאכזבו.

החלטתי להתחיל עם רוטב הטריאקי של ניר, כך שגם לכם יישב הרוטב הסמיך והממכר הזה במקרר בקרוב, כך תוכלו להרכיב בכמה דקות בודדות מנות גורמה של עוף, דגים וירקות (כמובן שגם לצד סושי הרוטב יככב).

מתכון הרוטב הוא תולדה של שנים רבות בו ניר מכין אותו משילוב של מתכונים שונים. בדרך כלל במתכוני טריאקי, ישנה כמות זהה של סוכר וסויה, אך ניר הוריד במינון הסוכר, והטריאקי בהחלט מתוק דיו (בל נשכח שגם כוס מירין, שהוא רוטב תיבול אסייתי מתוק, נמצא כאן).

שימו לב כי אפרט במהלך המתכון כיצד יש להכין את הגרסה הדלילה או הסמיכה של הרוטב. כאמור, הדלילה תשמש אותנו במתכוני טרטר או בישול (כמו רוטב הטריאקי במתכון של קדירת הבקר או במתכון של העוף במבה), והסמיכה תהווה מרינדה/גלזורה נפלאה לדגים/עופות/ירקות/סושי ועוד, לצד מנת אורז שתספוג אותו לתוכה (ביננו אני מסוגלת גם לאכול אותו עם כפית). בשני המקרים מדובר בהכנה קלה עד מאד.

המתכון מניב בקבוק מכובד של רוטב שנשמר היטב במקרר גם כמה חודשים (מתערבת שלא ישרוד שם יותר מדי זמן.. אצלי הוא חוסל תוך שבוע, על סלמון בתנור, חזה עוף על המחבת ושוקיים עם ירקות בתנור).

מצרכים:

מצרכים לרוטב טריאקי

300 מ"ל סויה (בקבוק רגיל שלם)

1 כוס מירין

1 כוס סוכר

1/2 כוס שורש ג'ינג'ר פרוס דק

  • שימו לב כי אין צורך לקלף את הג'ינג'ר אלא רק לשטוף היטב, אנחנו נשתמש בכל טעמיו ולאחר מכן נסנן אותו.

1 גזר פרוס דק

  • כמו שורש הג'ינג'ר, גם אותו אין צורך לקלף

1 מקל למון גראס חתוך לטבעות

  • אפשר לדלג אם אין וחייבים להכין את הרוטב תיכף ומיד אך ממליצה שלא, אם אפשרי.

2 כפות ג'ינג'ר כבוש

  • כמו שמגישים לצד הסושי, כן? (שאני אוהבת לאכול פשוט ככה)

לגרסה הדלילה:

1 כוס מים

לגרסה הסמיכה:

1/8 כוס מים + 2 כוסות מים קרים + 1/3 כוס קורנפלור

הוראות הכנה:

מכניסים את כל מצרכי הרוטב לסיר, על להבה בינונית, כאשר לגרסה הדלילה מוסיפים בשלב זה כוס מים ולגרסה הסמיכה 1/8 כוס מים, ומבשלים עד שהתערובת על סף רתיחה תוך ערבוב מדי פעם (ממש תוך דקות בודדות).

כל המצרכים בסיר

הרוטב מתבשל

מנמיכים את הלהבה, מכסים את הסיר בנייר אפייה כך שהנייר צמוד לכל שטח הפנים של הרוטב (ראו תמונה), ומבשלים עוד 30 דקות (היכונו לריחות משגעים).

  • באופן כללי, ניר מכסה סירים עם נייר אפייה במקום המכסים הרגילים, טיפ שהוא ממליץ לאמץ.

עם נייר אפיה

הרמת נייר האפיה

לגרסה הדלילה:

לאחר 30 דקות הבישול הנוספות, מכבים את הלהבה, מצננים, מסננים את הרוטב ומעבירים לכלי סגור.

לגרסה הסמיכה:

לאחר 30 דקות הבישול הנוספות, מערבבים בקערה/משפך 2 כוסות מים קרים עם הקורנפלור עד שהמים נצבעים בלבן ומוסיפים את תערובת הקורנפלור לסיר תוך ערבוב מדי פעם. תוך כמה דקות הרוטב יסמיך (זה פתאום יקרה) למרקם של רוטב הטריאקי המוכר. מצננים, מסננים ומעבירים לכלי סגור.

  • שימו לב כי חשוב מאד כי המים יהיו קרים, אחרת הקורנפלור יהיה גושי ולא יימס.
  • הרוטב יסמיך עוד יותר לאחר שיצטנן.
  • כמו במתכוני ריבות (כמו ריבת התות הנפלאה הזו), גם כאן ניתן לבצע את מבחן העברת האצבע על כף העץ בכדי לבדוק אם הרוטב סמיך דיו: אם נותר השביל – הרוטב מוכן.

לפני הוספת הקורנפלור

קורנפלור לפני ערבוב

קורנפלור אחרי ערבוב

הוספת קורנפלור לרוטב

בדיקת הסמיכות

הרוטב סמיך

סינון הרוטב1

סינון הרוטב2

 

הרוטב הסמיך מוכן

המלצת השף ניר: קרמלו במחבת בצלים, הוסיפו שלל פטריות ותבלו ברוטב הטריאקי הסמיך. במקביל צלו על מחבת/בתנור חזות עוף/סלמון המושרות ברוטב. הגישו יחד עם תערובת הפטריות והבצלים לצד/על אורז לבן. קשטו במעט שומשום קלוי ו/או תלתלי בצל ירוק. שלמות.

בינתיים קבלו תמונה של חזה עוף נצלה בשתי דקות ברוטב טריאקי, ככה בקטנה 😀

חזה עוף בטריאקי

עד הפעם הבאה,

😍

מיכל

עשוי לעניין אותך גם

עשוי לעניין אותך גם...

אהבתם את המתכון? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
השארת תגובה

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
Print Friendly, PDF & Email
גלילה לראש העמוד

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

דילוג לתוכן