תפוחי עץ אפויים וממולאים

אחד הזיכרונות הקולינריים המוקדמים שיותר חרוטים בראשי הוא מאחד הביקורים הראשונים שלי בניו יורק, כשנסענו אמי ואני לטיול בנות הראשון שלנו. פתחנו כל בוקר בתפוח הגדול האהוב עליי בעולם בדיינר אמריקאי שהיה בדיוק מול המלון בו התאכסנו. מכל המנות בתפריט, המנה האהובה עלינו, אליה חזרנו שוב ושוב (בנוסף לעוד מנות כמובן, מה אנחנו פראייריות?! ) היתה מנה של תפוח עץ גדול אפוי עד לרכות מושלמת במילוי פשוט ומושלם.

כזה בדיוק נכין היום, הפינוק החורפי האולטימטיבי. אפשר לאפות תפוחים אדומים, פינק ליידי, או ירוקים.. מה שאוהבים. כמובן שתפוח ירוק הוא תמיד ה-go to שלי באפייה, אבל גם פינק ליידי מתקבל כאן ממש טוב. מה שכן, הקפידו לבחור תפוחים עגולים ויפים שיעמדו בתבנית ולא ייפלו הצידה.

גם במנה זו יש הרבה מקום לגיוון. אני בחרתי להשתמש הפעם בתערובת בסיסית וטובה המורכבת מסוכר חום כהה (אני ממליצה לדבוק בו ולא להמיר בסוכר אחר), קינמון, שיבולת שועל שלמה וחמאה (רכה!) כמובן. אפשר להוסיף לתערובת אגוזים קצוצים (איזה סוג שיש וטעים לכם) ואפילו צימוקים או חמוציות קצוצים. אצלנו בבית הכי אוהבים את הגרסה הבסיסית, כי לפעמים יותר פשוט הוא באמת יותר טעים (במיוחד כשמדובר בילדים).

החלק הכי מורכב במתכון הוא גלעון התפוח. אני ממליצה על שילוב של סכין חדה קטנה וכפית לביצוע המשימה. כמובן שיש מכשיר ייעודי לעניין, אבל אם אין לכם אותו, ממש אין צורך לרכוש במיוחד. פשוט חתכו עיגול סביב מרכז התפוח עם הסכין, שלפו מה שיכולים ואז בעזרת הכפית הוציאו את יתר הגרעינים שנותרו. שימו לב לשמור על התפוח שלם, עם "בור" להכנסת המלית במרכזו.

לפני האפייה נוסיף מעט נוזלים חמים לתבנית, בין התפוחים, על מנת שיהיו רכים כמו שצריך. אפשר להוסיף רק מים, שגם יעניקו את האפקט הרצוי, אבל אם רוצים להנות יותר ממעט הנוזלים שיישארו, המירו את המים (חלקם או כולם) במיץ/סיידר תפוחים. רק טוב זה יעשה. מי שרוצה להגזים (ואני תמיד בעד ), יכול לשלב גם איזה כף/שתיים של וויסקי או ברנדי לנוזלים שלו, שיעניקו ארומה אחרת למנה.

זמני האפייה ישתנו מתנור לתנור, מתפוח לתפוח וכמובן בהתאם למידת הרכות הרצויה של התפוחים. יש שאוהבים את התפוחים האפויים שלהם ממש רכים ונמסים בפה ויש שאוהבים שנשארת עדיין התנגדות בביס.. בכל מקרה בדקו את התנור כעבור כ-40 דקות והחליטו אם הגיע הזמן להוציא את התפוחים או שכדאי להעניק להם עוד 10-15 דקות של אפייה. אני מכינה אתכם, ריח התפוחים  החמים שמתפזר בבית בעת האפייה הוא ממכר (אותו אפקט של עוגת תפוחים, רק בריא הרבה יותר).

מה שכן, זהו לא מתכון שמכינים מראש, יש להגישו חם מהתנור (חכו כ-5 דקות לאחר ההוצאה מהתנור, כדי שלא לשרוף את הפה ). אם תרצו, ניתן להכין את המילוי מראש (אפילו יום קודם), לכסות ולשמור במקרר. הכמות במתכון היא ל-4 תפוחים, אך כמובן שאפשר להכפיל או לחצות כמויות בהתאם למספר התפוחים שברצונכם לאפות.

אפשר להגיש את התפוחים האפויים עם גלידת וניל, אבל ממש לא חובה. אבל אם כבר, אז גם רוטב קרמל מלוח יתקבל בברכה .

מצרכים:

צילום :תומר אפלבאום/הארץ

4 תפוחים שלמים, גדולים מסוג גראנד סמית (ירוקים), פינק ליידי או זן אהוב וקשיח אחר

כ-40 גר' חמאה רכה בטמפרטורת החדר

1/4 כוס סוכר חום כהה

1/2 כפית קינמון

1/8 כפית אגוז מוסקט

1/4 כוס שיבולת שועל שלמה (לא אינסטנט)

אופציונאלי:

חמוציות או צימוקים קצוצים

אגוזים קצוצים

לאפייה: 1 כוס מים חמימים/סיידר/מיץ תפוחים

הוראות הכנה:

מחממים את התנור לחום של 190 מעלות.

מכניסים לקערה את החמאה הרכה, הסוכר החום כהה, הקינמון ואגוז המוסקט ומערבבים היטב בעזרת מזלג.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מוסיפים את שיבולת השועל השלמה ומערבבים עד קבלת תערובת אחידה.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מרוקנים את מרכז התפוחים בעזרת סכין חדה קטנה וכפית. ראשית, חותכים עם הסכין סביב הגבעול ומוציאים אותו ולאחר מכן בעזרת הכפית מוציאים את יתרת הגרעינים.

מעמידים את התפוחים בכלי עם דפנות המתאים לתנור, כמו פיירקס קטן למשל, וממלאים בנדיבות כל תפוח בתערובת שיבולת השועל שהכנו.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ

שופכים את המים החמימים /מיץ התפוחים החמים בין התפוחים ואופים למשך 40-45 דקות או עד שהתפוחים רכים לטעמכם (יש שיעדיפו את התפוחים רכים יותר ויש שיעדיפו את התפוחים עדיין מעט קשיחים).

צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מגישים מיד.

אפשר למזוג מעט מהנוזלים מעל התפוחים בעת ההגשה, אך לא חובה.

מי שרוצה, מגיש את התפוחים לצד קצפת או גלידת וניל. גם רוטב קרמל מלוח יתקבל בברכה.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ

עד הפעם הבאה,

מיכל

עשוי לעניין אותך גם

עשוי לעניין אותך גם...

אהבתם את המתכון? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
2 תגובות
  1. עדנה הגב

    וזה גם זיכרון ילדות שלי כקינוח אהוב!אמנם לא בגירסת הממולא,אבל עדיין
    אני מכינה!!
    עדנה

השארת תגובה

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
Print Friendly, PDF & Email
גלילה לראש העמוד

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

דילוג לתוכן