קציצות עדשים טבעוניות אפויות

זוכרים שסיפרתי לכם במתכון של עוגת השוקולד הטבעונית המעולה על בישוליה של יהודית, חמותי היקרה, לבן דודו הסטודנט הטבעוני של אורן? (אין דודה כזו בעולם!!).

אז יום אחד, לפני ימי הקורונה, יהודית הגיעה לכאן עם קופסא קטנה של קציצות ושאלה אותי מה דעתי עליהם. מודה, שכשסיפרה כי מדובר בקציצות עדשים טבעוניות, לא ממש ששתי לטעום אותן – תיארתי לעצמי שמדובר בעוד תחליף מבאס, אך מודה ומתוודה – טעיתי. וואלה, הן ממש לא רעות, חשבתי לעצמי.

כעבור זמן מה, לאחר עוד דרישות חוזרות לשלב בבלוג יותר אוכל צמחוני/טבעוני/בריא, לקחתי את אותו מתכון של יהודית והענקתי לו כמה טאצ'ים שלי – ככה שבסופו של דבר התקבלו קציצות עדשים טבעוניות שדומות בטעמן קצת לפלאפל – אני אוהבת את התוצאה.

לעומת גרסתה של יהודית, את הקציצות שלי אני אפיתי וממליצה גם לכם לעשות כך – דווקא בטיגון הן מתפוררות יותר ובאפייה הן בכל זאת בריאות יותר . הכי מצחיק זה שסבתא שלי ביקרה אצלי באחד מימי הניסויים שלי במטבח ונתתי לה לטעום את הקציצות – היא לא הבינה למה לא להוסיף ביצה לבלילה ובכך לפתור את עניין ההתפוררות .

יהודית הכינה את הקציצות שלה עם עדשים ירוקות רגילות, אני אוהבת את העדשים השחורות הקטנות, שגם לא צריכות השריה, אז בחרתי ללכת עליהן. שתי האלטרנטיבות טובות, רק קחו בחשבון שאם בחרתם בעדשים ירוקות, יש להשרות אותן כמה שעות לפני כן. מיותר לספר כמה עדשים הם תוספת בריאה לתפריט היום יומי שלנו, אלו מככבות כבר בלא מעט מתכונים כאן בבלוג כמו מרק העדשים הכתומות הקליל, מרק הכתום והעדשים, המג'דרה המופלאה, "חומוס" העדשים הכתומות ועוד.

שימו לב שיש בקציצות גם חצי כוס פירורי לחם וגם חצי כוס קמח שקדים. מי שמעוניין יכול לשלב רק אחד מהשניים, אך אני ממליצה לא לוותר על שילוב של שניהם. אפשר כמובן כוס פירורי לחם אבל נחמד חצי חצי עם קמח השקדים. בנוסף, אל תוותרו על הירק (כמו בקציצות העוף המעולות האלו), הטחינה הגולמית (העוזרת מאד לגיבוש הקציצות) וכל התבלינים (האמת, פשוט דבקו במתכון ). במידה ואין לכם בעיה להפוך את הקציצות לצמחוניות במקום לטבעוניות – הוסיפו ביצה לתערובת, היא תעשה לה רק טוב.

בתוספת טחינה נוזלית וסלט ירקות קצוץ טרי (ופיתה לא תזיק ) מדובר בארוחה שווה במיוחד.

מצרכים:

צילום :תומר אפלבאום/הארץ

1 כוס עדשים שחורות

חופן עלי פטרוזיליה/כוסברה (אפשר שילוב של שניהם)

1 בצל חתוך ל-4

3 שיני שום חצויות

4 כפות טחינה גולמית

4 כפות מים

1/2 כוס פירורי לחם

1/2 כוס קמח שקדים (שקדים טחונים)

1 כפית אבקת אפייה

1 כפית מלח

1 כפית פפריקה מתוקה

1/2 כפית כמון

1/2 כפית פלפל שחור טחון

מעט שמן זית לשימון

הוראות הכנה:

מכניסים את העדשים לסיר בינוני, מכסים בהמון מים עם מעט מלח ומבשלים כ-20 דקות עד שהעדשים מתרככות. מסננים ומניחים בצד.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מחממים את התנור לחום של 180 מעלות.

מכניסים למעבד מזון את הבצל, השום, העדשים, עלי הפטרוזיליה, הטחינה הגולמית והמים ומעבדים עד לקבלת תערובת משחתית אחידה.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מעבירים את התערובת לקערה ומוסיפים אליה את קמח השקדים, פירורי הלחם, אבקת האפייה והתבלינים: המלח, הפלפל השחור, הכמון והפפריקה המתוקה. מערבבים היטב.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה, ובעזרת ידיים נקיות ורטובות יוצרים קציצות מתערובת העדשים. מניחים את הקציצות על תבנית התנור ונותנים להן מעיכה קלה על מנת שיהיו מעט שטוחות.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מכניסים את הקציצות לתנור החם ל-10 דקות, הופכים אותן ואופים עוד 10 דקות נוספות.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ

מוציאים ומגישים לצד טחינה וסלט ירקות קצוץ.

צילום :תומר אפלבאום/הארץ
צילום :תומר אפלבאום/הארץ

עד הפעם הבאה,

מיכל

עשוי לעניין אותך גם

עשוי לעניין אותך גם...

אהבתם את המתכון? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
6 תגובות
  1. מיכל הגב

    עשיתי את הקציצות האלו פעמיים, הן טעימות מאוד, אך יבשות. בפעם הראשונה שחכתי להוסיף שמן זית, בפעם השניה הוספתי לפחות 3 כפות (למרות שרשום מעט), אך עדיין הקציצות יוצאות יבשות…

    טיפים לשידרוג?

    • מיכל הגב

      הקציצות במהותן לא עסיסיות אלא באמות יותר על הצד היבש אך מלא בטעם, לכן הכי כיף לאכול עם טחינה נוזלית טעימה.. את יכולה לרסס יותר שמן זית מעליהן ומתחתן באפייה אם רוצה..

  2. הללי הגב

    הי מיכל
    מתכון מופלא!! הבעיה היחידה שלי היא שנראה כי מדובר בערך קלורי גבוה….יש אפשרות להמיר למשהו פחות עתיר קלוריות הן את הטחינה והן את קמח השקדים?
    אם כן, אשמח לדעת…
    תודה רבה!!

    • מיכל הגב

      היי הללי, את הטחינה אין לי רעיון במה להמיר עם ערך קלואי המוך יותר – אנחנו מחפשים את השומניות הנפלאה (והבריאה שלה דרך אגב) עבור הקציצה שלנו. הייתי ממליצה להמיר בחמאת שקדים, מה שלא יעזור לך מבחינה קלורית. את קמח השקדים אם את רוצה את יכולה להמיר בקמח אחר.. אך גם שם הוא ככל הנראה לא יהיה דיאטטי וככל הנראה גם פחות בריא.

  3. איה הגב

    הי׳, נראה מעולה!
    מה אפשר להוסיף אם הבלילה יצאה קצת נוזלית?

השארת תגובה

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
Print Friendly, PDF & Email
גלילה לראש העמוד

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

דילוג לתוכן