עוגיות מגולגלות עם רחת לוקום

דודה שלי מספרת בעיניים בורקות מלאות נוסטלגיה, שבתור ילדה היא הכי אהבה שסבתי היתה אופה לה עוגיות רחת לוקום. היא זוכרת איך היתה מחסלת יחד עם חבריה מגש שלם תוך שעות בודדות. למרות שעוגיות הרחת לוקום של סבתא מרים ז"ל לא ממש זכורות לי, משום שלא אפתה אותן שנים רבות לפני לכתה (אולי אם אתאמץ אזכר בהן במעורפל מילדותי), כל דבר שקשור אליה ולזכרה מעניין וקוסם לי עד מאד, אז כמובן ששמחתי ללוות את זיוה בניסיונה לשחזר את העוגיות עם טעם ילדותה.

נקודת המוצא שיצאנו ממנה למשימת השחזור היתה הורדת ציפיות והבנה שכמו של סבתא מרים, אין סיכוי שזה יהיה. לסבתא שלי (כמו במתכוני סבתות רבים וטובים) היה את הטאץ' הייחודי לה (תוכלו לראות את הידיים המדהימות שלה מצולמות במתכונים של הגפילטע פיש, הקרפעלך והורניקס, בין היתר), כל מה שהיא הכינה פשוט היה טעים יותר, גם אם ניסינו לעשות אחד לאחד מה שהיא עשתה – כמו שלה לא יצא.

בנוסף לאותו מגע קסום, סבתי גם היתה מכינה לבד את בצק העלים שהיתה קוראת לו "בצק צרפתי" (כפי שסיפרתי לכם כבר במתכון של השטרודל, בין היתר). היא היתה מתגאה כמה מעט שומן יש בו לעומת הטעם הכה חמאתי ומופלא שלו.. ממש היתה גורמת לך להרגיש שמדובר אפילו במאכל בריא .

זיוה זכרה מה היו המרכיבים העיקריים בעוגיות ומשם התגלגלנו: רחת לוקום, פתיתי קוקוס, אגוזי מלך וריבה. לאחר הניסיון הראשון שלנו, הופתעתי לגלות כמה העוגיות באמת טעימות (חייבת להגיד שהייתי סקפטית). מה שכן, הרגשתי שכדאי בניסיון הבא לחתוך את הרחת לוקום לקוביות קטנות יותר, וכך עשינו גם בצילום המנה.

לפני שנתחיל, בואו נגיד כמה מילים על רחת לוקום (Turkish delight באנגלית, למרות שממה שאני קוראת, מקורו לא רק בתורכיה), למי שאולי לא מכיר. מדובר בממתק ג'לטיני העשוי בעיקרו מעמילן וסוכר. הרבה פעמים הוא מתובל גם במי ורדים ולעיתים גם תמצאו אותו עם אגוזים/פיסטוקים. ניתן למצוא רחת לוקום בשלל צבעים וטעמים. לפי דודה זיוה, סבתי היתה משתמשת בעוגיות שלה רק ברחת לוקום ורוד, לכן כך גם אני עשיתי.

הייתי בטוחה שזו תהיה משימה לא פשוטה למצוא רחת לוקום טוב בארץ, אך להפתעתי מצאתי רחת לוקום מעולה כבר במעדניה השכונתית. הבנתי שיש גם סופרים שונים שמוכרים אותו וכמובן ניתן למצוא אותו בשווקים ובהרבה חנויות תבלינים.

כפי שכתבתי כבר בעבר, היום ניתן למצוא בצק עלים ועלי פילו במקררים ולא רק במקפיא, מה שהופך את הכנת המנה להרבה יותר ספונטנית. לא חייבים לתכנן ולהפשיר מראש. אם אתם משתמשים בבצק עלים קפוא, הקפידו להעביר אותו למקרר להפשרה ללילה או כמה שעות טובות לפני ההכנה. בעצם, מתכון זה מצטרף לצד עוגיות מגולגלות נוספות שכבר עלו כאן בבלוג, כמו האלו והאלו, בין היתר.

כל ביס מהעוגיות הללו טומן בחובו כל כך הרבה טעמים ומרקמים: גם הקראנץ' של בצק העלים ואגוזי המלך, גם הנגיסה הג'לטינית של הלוקום, הריבה המתוקה. פתיתי הקוקוס.. חגיגה גדולה.

מצרכים:

צילום: דוד בכר/הארץ

1 גליל בצק עלים חמאה, קר או מופשר (אם מהמקפיא)

1 צנצנת ריבת תות (284 גר')

כ-120 גר' אגוזי מלך קצוצים גס

כ-200 גר' רחת לוקום (עדיף ורוד)

כ-40 גר' פתיתי קוקוס

1 ביצה טרופה

אבקת סוכר לפידור מעל

הוראות הכנה:

מחממים את התנור לחום של 180 מעלות.

פורסים את גליל בצק העלים על משטח עבודה מקומח וחותכים לשניים.

צילום: דוד בכר/הארץ

מתחילים עם המלבן הראשון:

מרדדים מעט עם מערוך מקומח ומתחילים בהרכבה.

ראשית, מורחים מחצית מהריבה בשכבה אחידה על פני מלבן בצק העלים.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

מסדרים את קוביות רחת הלוקום בשורה כ-2 ס"מ מהפאה הארוכה של הבצק.

צילום: דוד בכר/הארץ

לצד שורת רחת הלוקום מפזרים מחצית מאגוזי המלך.

צילום: דוד בכר/הארץ

מפזרים מעל את פתיתי הקוקוס.

צילום: דוד בכר/הארץ

כעת, מגלגלים בעדינות את הבצק כך שיעטוף את המילוי באופן הדוק ומניחים את הרולדה עם התפר כלפי מטה על תבנית מרופדת נייר אפייה.

צילום: דוד בכר/הארץ

פועלים באותו אופן עם מלבן הבצק השני.

מורחים ביצה טרופה מעל הרולדות ואופים למשך כ-30-40 דקות עד שזהובות ומעט שחומות.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

לאחר שהרולדות מעט מצטננות, מפדרים אותן בנדיבות באבקת סוכר וחותכים לעוגיות. מאפסנים בכלי סגור בטמפרטורת החדר במשך כמה ימים.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

עד הפעם הבאה,

מיכל

עשוי לעניין אותך גם

עשוי לעניין אותך גם...

אהבתם את המתכון? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
השארת תגובה

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
Print Friendly, PDF & Email
גלילה לראש העמוד

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

דילוג לתוכן