פיצה כרובית מעולה

לאנני, ביתה המדהימה של הדר חברתי (והמאמנת שלי!) יש צליאק, ומאז שהם גילו את זה לפני כמה שנים, הדר נהייתה מומחית רצינית במטבח נטול הגלוטן. היא מבשלת ארוחות שלמות ומפוארות ללא גלוטן, כך שאורחיה בכלל לא מרגישים בחסר כלשהו.

אספר לכם שאם תאזינו לאימונים שלנו, ייתכן ותטענו כי אני מאמנת בעיקר את שרירי הפה, מרוב שאנחנו טוחנות את הראש , כך שאני מעודכנת גם בשלל הניסויים של הדר במטבח, בהם היא מנסה לשדרג ולגוון לאנני את התפריט. באחד האימונים הדרי שיתפה אותי בפיצה על בסיס כרובית שאפתה וזכתה להצלחה ענקית. לאחרונה, מאז שאבי היקר חזר לתזונת הקיטו, החלטתי שהגיעה העת לקחת מהדר את המתכון לגרסה שלה לפיצה כרובית, אחרי ששדרגה ושיפצרה אותו כמה וכמה פעמים.

למי שבמקרה לא מכיר, כאשר מדברים כיום על "פיצה כרובית", כמובן שאין מדובר בפיצה רגילה עם תוספת של כרובית, אלא בפיצה שהבצק שלה מבוסס על פירורי כרובית, במקום על קמח רגיל. הדר ואני מצאנו שהבצק כרובית הכי טעים והכי מוצלח מבחינת מרקם, התקבל בשילוב פירורי כרובית שקיבלו בישול מקדים במים ואז נסחטו, בתוספת של גבינת שמנת (ובלי פרמזן) וכמה כפות של קמח שקדים. רק לאחר כמה ורסיות, מצאנו את הנוסחה המנצחת (עד מאד!), שאני ממליצה בחום לאמץ, גם למי שנהנה בשוטף מגלוטן.

אשתף אתכם כי אחיה של הדר, בר, הוא שף רציני בעצמו, כך שאת הרוטב המעולה של הפיצה למשל – הדר למדה ממנו. הרוטב הזה הוא וואו, תכינו אותו פעם אחת ומאותו רגע אני מבטיחה לכם שהוא יהפוך לרוטב הפיצה הקבוע שלכם. שימו לב שלאחר בישול הרוטב כדאי לטחון אותו. שלב הטחינה אינו בגדר חובה, אין בעיה למרוח את הרוטב על הבסיס כאשר הוא יותר צ'אנקי, אך הרוטב הטחון והחלק אפילו יותר משובח. מי שרוצה מנה קטוגנית לפי הספר, ימיר את כף הסוכר שברוטב בממתיק טבעי אהוב.

כפי שציינתי, את פירורי הכרובית נבשל מעט במים רותחים ולאחר מכן נסחט אותם היטב. שלב סחיטת הנוזלים מפירורי הכרובית המבושלים חשוב מאד עבור איכות ופריכות בצק הכרובית שלנו, כך שאני ממליצה לעשות אותו בשני שלבים: ראשית במסננת ולאחר מכן במגבת מטבח (הסבר מפורט ופשוט בגוף המתכון כמובן).

הפרמטר השני שחשוב להתעכב עליו בעניין פריכות בצק הכרובית, לאחר סחיטת הנוזלים, הוא עוביו. על תחתית הפיצה שלנו להיות דקה ככל שאפשר (אך עדיין אחידה, ללא חורים). לשם כך אני מציעה כמה אלטרנטיבות: אני אוהבת לסדר את הבצק בתוך רינג גדול של עוגה כדי להתחיל עם צורה כלשהי, אך האמת שאין שום בעיה פשוט לשטח את הבצק על תבנית מרופדת נייר אפייה – הרי פיצה מלבנית היא גם נפלאה. תבנית עגולה גדולה של פיצה גם תתאים עד מאד, כמובן. לאחר שאני מוציאה את הרינג מתחיל תהליך שיטוח הבצק – שאותו אפשר לעשות בעזרת נייר אפייה נוסף שנניח מעל הבצק ואז נשטח עם הידיים או ישירות עם הידיים – אני נוטה לגם וגם.

מבחינת התוספות שתפזרו על המוצרלה המגורדת – כרגיל, לכו על מה שאתם אוהבים, גם שום תוספת תופסת . אני אוהבת להוסיף אלמנט חריף, כמו בצל סגול ופרוסות פלפל חריף, אך כמובן שזיתים תמיד עובדים, כמוהם גם פטריות וגם גבינת פטה מפוררת –  אחת התוספות האהובות עליי.

אז אחרי כל ההקדמה הארוכה הזו, בואו נכין יחד פיצה כרובית שאני כבר מחכה לאפות שוב אצלי במטבח!

מצרכים:

צילום: דוד בכר/הארץ

לבצק:

1 כרובית בינונית, מופרדת לפרחים (כ-700 גר')

2 ביצים

3 כפות שקדים טחונים/קמח שקדים

3 כפות גבינת שמנת (אני השתמשתי ב-25%)

כפית שטוחה מלח

1/4 כפית פלפל שחור טחון

1/4 כפית אורגנו יבש

לרוטב:

1 פחית עגבניות מרוסקות (400 גר')

1 כף שמן זית

2 שיני שום כתושות

1 כפית טימין קצוץ

1/2 כפית מלח

1 כף שטוחה פפריקה מתוקה

1 כף סוכר

1 כפית אורגנו יבש

לפיזור מעל:

מוצרלה מגורדת

אופציות לתוספות אהובות, אם רוצים: זיתים, פלפל חריף, בצל סגול, תירס, עגבניות, פטה, בזיליקום, פפרוני ועוד..

הוראות הכנה:

מחממים את התנור לחום של 200 מעלות.

טוחנים לפירורים את פרחי הכרובית במעבד מזון.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

מכניסים את פירורי הכרובית לסיר, מכסים במים רותחים, מתבלים במעט מלח ומבשלים על להבה בינונית-גבוהה במשך 4 דקות.

מסננים את פירורי הכרובית במסננת מעל הכיור ומועכים את הנוזלים החוצה בעזרת לקקן. לאחר מכן מעבירים את פירורי הכרובית למגבת מטבח דקה/חיתול בד, עוטפים אותו ומועכים מעל הכיור, על מנת להיפטר מנוזלים נוספים.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

מעבירים את פירורי הכרובית המסוננים לקערה גדולה ומוסיפים 2 ביצים, 3 כפות שקדים טחונים/קמח טחונים, 3 כפות גבינת שמנת, כפית מלח שטוחה, 1/4 כפית פלפל שחור טחון ו-1/4 כפית אורגנו יבש, מערבבים היטב.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

מרפדים תבנית תנור גדולה בנייר אפייה (או תבנית עגולה גדולה ייעודית לפיצה) ובעזרת רינג גדול של עוגה (לא חובה) משטחים את התערובת בצורת עיגול. מרימים את הרינג ומניחים נייר אפייה מעל דיסקית תערובת הכרובית ומשטחים עוד יותר, עד שמתקבלת שכבה אחידה ודקה כמה שאפשר (אפשרות נוספת היא לדקק את בסיס הכרובית עם הידיים כמה שאפשר).

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

פועלים באותו אופן עם יתר התערובת.

אופים את התחתית במשך כ-40 דקות (הציצו כבר כעבור 30 דקות, זמני האפייה ישתנו מתנור לתנור ובהתאם לעובי התחתית).

צילום: דוד בכר/הארץ

מוציאים ומעלים את חום התנור ל-250 מעלות.

בזמן שהפיצה בתנור מכינים את רוטב העגבניות:

מחממים את כף שמן הזית בסיר קטן על להבה בינונית יחד עם 2 שיני השום הכתושות וכפית הטימין הקצוץ, מערבבים מעט.

צילום: דוד בכר/הארץ

כשהשום מדיף את ריחו מוסיפים את העגבניות המרוסקות ומערבבים.

צילום: דוד בכר/הארץ

מוסיפים את 1/2 כפית המלח, כף הפפריקה המתוקה, כף הסוכר וכפית האורגנו היבש ומערבבים. מנמיכים את הלהבה ומבשלים את הרוטב, תוך ערבוב מדי פעם, כ-10 דקות נוספות. מצננים מעט וטוחנים את הרוטב עם בלנדר מוט או מערבל מזון קטן.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

מורחים מהרוטב על הבצק האפוי, מפזרים מעל גבינת מוצרלה מגורדת ואת התוספות הנבחרות (אם בכלל). אופים כ-6 דקות עד שהגבינה נמסה.

צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ
צילום: דוד בכר/הארץ

עד הפעם הבאה,

מיכל

עשוי לעניין אותך גם

עשוי לעניין אותך גם...

אהבתם את המתכון? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
השארת תגובה

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
Print Friendly, PDF & Email
גלילה לראש העמוד

הרשמו לניוזלטר שלנו

ותהיו מעודכנים בכל פעם שאני מעלה מתכון חדש

דילוג לתוכן